Monday, November 28, 2011

Nieuwe accu geplaatst

Ik heb een nieuwe accu gekocht voor mijn graafmachine. De eerste accu was namelijk een 7.2 Volt 1600 mah accu. Die accu was toch redelijk snel leeg. Dus het was tijd voor een dikkere accu. Ik heb daarom gekozen voor een 7.2 Volt 4600 mah accu. Ik denk zelfde volts zelfde afmetingen. Nou ja, ik zag wel dat de accu ietsje groter was maar ik dacht, dat gaat passen. Nou mooi niet. Ik moest toch redelijk wat verbouwen om deze accu er in te krijgen. Dus weer stukken weg frezen met de Dremel. En steeds weer passen en meten. Uiteindelijk heb ik de accu er toch in gekregen en het werkt weer. Maar het ging niet van harte. Een grotere accu krijg ik er op deze manier niet in.
En maar frezen.

En hij past. 
De binnenzijde ziet er toch meer uit als spaghetti electronese. Dat ziet toch vrijwel niemand. Ik ben eigenlijk nog wel van plan om dit nog eens wat netter te doen. 

Saturday, November 19, 2011

Servo's in de giek

Dit is de positie van de servo's in de giek.
De positie van de hefcilinder.

De positie van de lepelsteelcilinder.

De positie van de bakcilinder.

Om de krachten van de cilinder op de giek over te brengen werd de kruiskoppeling op deze (zie onderstaande foto) manier bevestigd. Dit had ik in eerste instantie niet zo gedaan, wat resulteerde in een kromme servo-as. 

Wat me ook opviel was dat de standaard giek nogal flexibel was. Tijdens het graven tordeerde de giek. Vandaar dat ik de giek van binnen heb verstevigd met aluminium platen. Ik heb tevens in de scharnier punten van de giek messing buisjes met stalen pennen geplaatst. Hierdoor kan de giek niet meer torderen en is het een sterk geheel.

Hier is te zien hoe één van de platen vast zit in de giek.

Een mede ombouwer heeft me een paar foto's gestuurd waarop te zien is hoe de servo's in de giek zijn ingebouwd. Ik heb de servo's op vrijwel dezelfde wijze ingebouwd en de versteviging in de giek is ook identiek. 


Het enige verschil in de bouw is dat hij lagers in het scharnierpunt heeft geplaatst. 


Het is verstandig om de scharnier-punten in de giek te verstevigen. Op deze wijze voorkom je dat de giek gaat torderen tijdens het graven en draait alles ook nog eens zeer soepel. 

Dan hier nog een foto van de giek als deze in elkaar zit.
Zoals je kan zien werd het draaipunt van de originele (dummie) cilinders verplaatst. Ook dat heb ik zo gedaan. De reden daarvoor dat ik de werk cilinder, zeg maar even, die in het midden zit wilde maskeren. Zo valt die wat minder op en lijkt het net alsof de twee buitenste cilinders het werk doen.

En dan hier nog een keer de lepelsteel met de ingebouwde servo's en eindschakeling. Ook deze wijze van inbouw is identiek aan die van mij.


Hie de binnenzijde van mijn lepelsteel.



Wat ik ook gedaan heb is het draaipunt van de lepelsteel aangepast. Ik wilde namelijk dat de giek dezelfde uitslagen zou hebben als die van een echte. 
Zoals in deze grafiek:

Hier een foto waarop te zien is dat het draaipunt werd aangepast en dat de platen waarmee de bak scharniert zijn verlengd. Hierdoor komt de draaiing van de giek heel dicht in de buurt van de draaiing die op de grafiek is aangegeven.


Hier nog een paar foto's van dezelfde mede ombouwer. Die wilde ik jullie niet onthouden omdat ze zeer duidelijk zijn.






Friday, November 11, 2011

Servo ombouwen

De servo's heb ik omgebouwd zodat ze onbeperkt doordraaien. 
Het eerste wat je doet is de servo los schroeven. Doe dit op een schone ondergrond waar je de onderdelen goed kan zien. Een stuk wit papier bijvoorbeeld. Ga voorzichtig te werk zodat er geen vuil in de servokast komt. Vooral niet in de tandwielen want daar krijg je later last van.

De regelaar die in de servo zit los solderen van de servo motor. En de regelaar kan weg of je gebruikt deze voor een extra bediening voor bijvoorbeeld een knijper- of kantelbak. Het mooiste is dat de bediening van de arm, zwenk en rupsen word geregeld door regelaars van CTI. Deze kun je bestellen bij http://www.2ehandsrc.nl. Dus je moet eigenlijk de servoregelaar vervangen voor een CTI regelaar.

Als je de tandwielen los hebt, moet je het tandwiel waar de servohoorn op komt, los halen. In deze tandwiel zit een plastic dopje en een pennetje dat je moet verwijderen. Zie foto´s.

Pennetje er uit wrikken met een kniptang. Daarna met een vijltje het oppervlak even vlak vijlen.

Met behulp van een boutje kun je het plastic dopje verwijderen. Dit zit onder het onderste lager. Soms lukt het niet in één keer en is het een heel gepruts om dit dopje te verwijderen. Maar het is wel noodzakelijk dat deze word verwijderd.


Als je alles hebt verwijderd moet er draadeind op deze manier worden ingedraaid. Hierop word later de hout(slange)boor bevestigd. Het lager moet hierna weer terug geplaatst worden. Voorzichtig weer in de tandwiel tikken. 

 Zo komt de servo er uiteindelijk uit te zien. De kast kun je op deze manier verzagen. Het achterste gedeelte monteer je met de originele schroeven. En het voorste gedeelte monteer je met de schroeven die in het zakje worden bijgeleverd. Soldeer wel eerst twee nieuwe draden aan de servomotor. Op de plaats waar in de foto met rood is aan gegeven, boor je voorzichtig gaatjes door de kast.  Let wel op dat de gaatjes in één lijn komen te staan! Daar moet je een messing pijpje in zetten waar een 3mm draadeind door heen kan. Dit alles kun je met een lijmpistool of epoxylijm vast zetten. Nu is de servo klaar voor de montage van de hout(slange)boor. 


Om de slangeboor aan de servo te bevestigen heb ik een aantal onderdelen gemaakt. 
- 3mm draadeind + twee zelfborgende moeren.
- messing pijpje.
- stalen busje, die ik heb voorzien van 3mm schroefdraad. Tevens heb ik met een Dremel een gedeelte vlak    
  geslepen. 

 De montage:


Hierna moet er een messing buisje door de servokast worden gemonteerd. Hierdoor kan de servo op en neer bewegen als de cilinder(slangeboor) in en uit beweegt.
Let er op dat het messing buisje wel haaks word gemonteerd. Het buisje heb ik met een lijmpistool vast gezet. Je kan het natuurlijk ook met epoxy doen.

Een aluminium buisje dient voor de bevestiging van de slangeboor aan de servo. In het aluminium buisje zijn overdwars gaten geboord waarin 3mm schroefdraad is gedraaid. Hierin komen twee inbussen die de slangeboor met de servo bevestigen.
De slangeboor moet aan het uiteinde wel een vlak gedeelte worden geslepen.

De punt van de boor moet worden afgeslepen. Anders wil de boor het pennetje in de aluminium buis niet grijpen. 

Vervolgens kan de aluminium buis met het pennetje worden gemonteerd. Als de servomotor nu draait dan gaat de aluminium buis in en uit.


Ik heb voor de detaillering nog een aluminium buis er over heen geplaatst waardoor het op een echte cilinder lijkt.