Friday, December 2, 2011

Eindeschakeling

Ik had besloten om in mijn graafmachine eindschakeling in de giek te bouwen. Dat draait namelijk een stuk prettiger. De kans dat je iets doorbrand is ook veel minder op die manier.

Ik had op internet, op een Duits forum, iemand gezien die dat gebruikte op zijn Bruder Cat. De aandrijving van de giek is wel heel anders. Hij had gebruik gemaakt van nylontouwtjes om de giek te laten bewegen. Knap stukje werk moet zeggen. Hier een linkje naar dat forum: Modelltruck.net

Eerst een video van hoe de eindeschakeling op mijn graafmachine werkt:
Werking eindschakeling

Wat je nodig hebt, buiten de servo's natuurlijk, zijn micro-schakelaars en diodes.

Microschakelaar met een lange hendel. De hendel kun je dan buigen als dat nodig is. In het filmpje is duidelijk te zien dat ik dat ook gedaan heb.

Een diode. De pijl geeft aan in welke richting de diode stroom doorlaat. Het symbool staat gelijk met de diode, dus de grijze band is de richting waarin de stroom gaat. 


Dan is hier de schakeling zoals het moet worden aangesloten:

Om te beginnen de inbouw van de eindschakelaars voor de bakbediening in de lepelsteel. De foto mocht ik gebruiken van een collega Bruder ombouwer, waarvoor mijn dank. Dan hoef ik die van mij niet te demonteren voor een foto. Maar de inbouw van mijn microschakelaars is vrijwel gelijk aan die op de foto. Ik denk dat de foto genoeg zegt over de werking van de eindschakeling van de bakbediening in de lepelsteel.

De eindschakeling voor de lepelsteel zit in de hoofdgiek en is volgens mij wel goed te zien in het filmpje. Het is een beetje passen en meten en afstellen. De microschakelaars zitten vastgelijmd met een lijmpistool. Op zich best handig want je kunt de microschakelaar dan met een kleine hoeveelheid vast lijmen en daarna testen. Als het niet geheel goed is maak je hem gewoon weer los met een soldeerbout en je schuift hem een beetje zodat hij wel goed zit. Als alles dan wel goed is, lijm je hem gewoon vast met een grotere hoeveelheid lijm.

De eindeschakelaars in hoofdgiek, voor de eindeschakeling van de hoofdgiek, zitten zoals in het filmpje te zien is vlakbij het scharnierpunt. Hierbij denk ik ook dat het filmpje redelijk goed laat zien hoe ze in de giek zitten. Ik heb bij deze microschakelaars kleine gaatjes geboord in de hendels en daarin kleine boutjes ingedraaid met een bol kopje. Dan schuiven ze wat gemakkelijker over de aanslagen. De aanslagen heb gemaakt van stripjes aluminium. Deze heb gebogen tot de giek op het juiste moment tot stilstand kwam. Ik heb wel bemerkt dat de servo's, nadat de stroom word uitgeschakeld, even doorlopen. Daar moet je bij het afstellen even rekening mee houden.

***
Ik zag iets nieuws op internet. Het zijn regelaars met stroombegrenzing als eindschakelaar. Dus een weerstand verhoging en de servomotor stopt. Ik heb al wel één gekocht maar heb hem nog niet geprobeerd. Kijk hier maar eens en oordeel zelf: Klikken

Als het goed is heb je helemaal geen micro-schakelaars meer nodig. Maar als ik het zo lees zal de beweging ook stoppen als de servomotor wat zwaarder werk moet verrichten. Bijvoorbeeld een volle bak met grond of zand. Dan zal de motor, en daardoor de beweging dus stoppen omdat de weerstand toeneemt. Je kan ze wel in verschillende types krijgen dus een hogere blokkeer detectie. Misschien dat dit wel wat is. 
Mijn ervaringen hiermee volgen later. Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

No comments:

Post a Comment