De servo's heb ik omgebouwd zodat ze onbeperkt doordraaien.
Het eerste wat je doet is de servo los schroeven. Doe dit op een schone ondergrond waar je de onderdelen goed kan zien. Een stuk wit papier bijvoorbeeld. Ga voorzichtig te werk zodat er geen vuil in de servokast komt. Vooral niet in de tandwielen want daar krijg je later last van.
De regelaar die in de servo zit los solderen van de servo motor. En de regelaar kan weg of je gebruikt deze voor een extra bediening voor bijvoorbeeld een knijper- of kantelbak. Het mooiste is dat de bediening van de arm, zwenk en rupsen word geregeld door regelaars van CTI. Deze kun je bestellen bij http://www.2ehandsrc.nl. Dus je moet eigenlijk de servoregelaar vervangen voor een CTI regelaar.
Als je de tandwielen los hebt, moet je het tandwiel waar de servohoorn op komt, los halen. In deze tandwiel zit een plastic dopje en een pennetje dat je moet verwijderen. Zie foto´s.
Pennetje er uit wrikken met een kniptang. Daarna met een vijltje het oppervlak even vlak vijlen.
Met behulp van een boutje kun je het plastic dopje verwijderen. Dit zit onder het onderste lager. Soms lukt het niet in één keer en is het een heel gepruts om dit dopje te verwijderen. Maar het is wel noodzakelijk dat deze word verwijderd.
Als je alles hebt verwijderd moet er draadeind op deze manier worden ingedraaid. Hierop word later de hout(slange)boor bevestigd. Het lager moet hierna weer terug geplaatst worden. Voorzichtig weer in de tandwiel tikken.
Zo komt de servo er uiteindelijk uit te zien. De kast kun je op deze manier verzagen. Het achterste gedeelte monteer je met de originele schroeven. En het voorste gedeelte monteer je met de schroeven die in het zakje worden bijgeleverd. Soldeer wel eerst twee nieuwe draden aan de servomotor. Op de plaats waar in de foto met rood is aan gegeven, boor je voorzichtig gaatjes door de kast. Let wel op dat de gaatjes in één lijn komen te staan! Daar moet je een messing pijpje in zetten waar een 3mm draadeind door heen kan. Dit alles kun je met een lijmpistool of epoxylijm vast zetten. Nu is de servo klaar voor de montage van de hout(slange)boor.
Om de slangeboor aan de servo te bevestigen heb ik een aantal onderdelen gemaakt.
- 3mm draadeind + twee zelfborgende moeren.
- messing pijpje.
- stalen busje, die ik heb voorzien van 3mm schroefdraad. Tevens heb ik met een Dremel een gedeelte vlak
geslepen.
De montage:
Hierna moet er een messing buisje door de servokast worden gemonteerd. Hierdoor kan de servo op en neer bewegen als de cilinder(slangeboor) in en uit beweegt.
Let er op dat het messing buisje wel haaks word gemonteerd. Het buisje heb ik met een lijmpistool vast gezet. Je kan het natuurlijk ook met epoxy doen.
Een aluminium buisje dient voor de bevestiging van de slangeboor aan de servo. In het aluminium buisje zijn overdwars gaten geboord waarin 3mm schroefdraad is gedraaid. Hierin komen twee inbussen die de slangeboor met de servo bevestigen.
De slangeboor moet aan het uiteinde wel een vlak gedeelte worden geslepen.
De punt van de boor moet worden afgeslepen. Anders wil de boor het pennetje in de aluminium buis niet grijpen.
Vervolgens kan de aluminium buis met het pennetje worden gemonteerd. Als de servomotor nu draait dan gaat de aluminium buis in en uit.
Ik heb voor de detaillering nog een aluminium buis er over heen geplaatst waardoor het op een echte cilinder lijkt.
Hallo Jeagermeister ,
ReplyDeleteLeuk dat je hier een blog over maakt.
Ik heb zelf net een bruder shovel helemaal omgebouwd en de cat. kraan word mijn volgende project.
Ik ben zeer benieuwd hoe jij de centraledoorvoer en de afstandsbediening hebt gemaakt.
Maar dat lees ik misschien wel in het volgende hoofdstuk .
Mvgr Raymond
santocielo@live.nl
Hoi Ray,
ReplyDeleteHeb je die shovel ergens om internet staan? Lijkt me leuk om te zien hoe jij die gemaakt hebt.
De centrale doorvoer is eigenlijk gewoon een vier polige"jack"plug. Zo'n stekker die je gebruikt bij bijvoorbeeld een geluidsinstallatie. Ik ga dat later inderdaad nog wel even uitleggen. Ik hoop dat je iets aan mijn blog hebt bij het bouwen. Probeer de blog zsm weer even aan te vullen. Vr Gr Pieter
Beste Jaegermeister,
ReplyDeleteIk als een klein beetje leek op het gebied van modelbouw, vraag me af wat het doel is van
de CTI regelaars? wat doen deze?
Heb gezocht op internet, maar kan niet echt een duidelijke uitleg vinden.
Bvd.
Mvg, Olbren
Hoi,
ReplyDeleteMet die CTI regelaars regel je de draairichting en de snelheid van het servomotortje.
Je hoeft ze niet perse te gebruiken. Het kan ook gewoon met de regelaars gebruiken die in de servokast zitten. Maar ik vind dat de CTI regelaars gewoon veel beter werken.
De snelheid word beter geregeld en daardoor draait je graafmachine ook weer beter. En je kan met meer spanning werken wat de snelheid ten goede komt.
Vr Gr
Pieter
Hoi
ReplyDeleteik ben ook een kraan aan het bouwen, maar welke servos heb je gebruikt.
Je heb natuurlijk metalen tantwielen nodig
Hoi Andre,
DeleteIk heb "TowerPro High Torque Servo 13Kg MG-945" gebruikt.
Daar zitten inderdaad metalen tandwielen in.
Leuk dat je ook bezig bent met bouwen. Ga je nog foto's laten zien?
Goede metaalgelagerde servo's maar dan goedkoper bestel ik altijd bij dealextreme ( http://dx.com )
ReplyDeleteDe levertijd is soms wat langer, maar het prijsverschil is het meer dan waard.
Rob.
Beste Jaegermeister,
ReplyDeleteik vind je site echt top! Het heeft mij geinspireerd om ook een cat bruder om te gaan bouwen. Ik ben nog beginner en dit wordt mijn eerste project. Ik heb de meeste onderdelen al binnen en ga volgende week aan de slag! Ik heb echter digitale servo's gekocht (RC Plus RCD-645MGB Standaard digitale servo). Is het noodzakelijk om deze servo's om te bouwen en te voorzien van nieuwe CTI regelaars en eindschakelaars? Of is dat bij digitale servo's niet nodig.
Ik hoor graag je mening!
Alvast bedankt!
Gr. Maikel
Hoi Maikel,
ReplyDeleteBedankt voor je compliment!
Mooi dat je ook aan het bouwen bent!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik met digitale servo's geen ervaring heb, dus daar kan ik je geen advies in geven.
Ik heb wel iets gevonden op internet kijk maar even:
Link: http://forums.parallax.com/showthread.php/82926-Digital-servo
Er is nog meer te vinden over dit onderwerp maar dan moet even rustig zoeken. Volgens mij is het ombouwen van die servo's niet anders dan analoge servo's. Het enige verschil is dat de digitale servo's duurder zijn en als je dan een foutje maakt bij het ombouwen?!
Veel suc6 met bouwen. Vriendelijke groet Pieter
hallo Jaegermeister,
ReplyDeleteje hebt er een mooi bouwverslag van gemaakt :)
zeker inspirerend. werkt je graafmachine nog steeds?
ben zelf bezig met het ombouwen van een huina 1560.
daar moeten sterkere (zelfbouw) spindels in, ik dacht aan N20 motoren te pakken en met een spindel te werken (D6, pitch 6 mm/rot). maar jou servo oplossing ziet er ook goed uit en je hebt ze ook mooi weg gewerkt.
kun je vertellen hoe sterk jou spindels zijn (bijv. maximale lift kracht als ie een gewichtje tilt) en bij welk voltage/amperage?
en ben je er tevreden mee, of zou je eea een volgende keer toch zwaarder uitvoeren?
groet,
Koos.